KONSPEKT DO ZAJĘĆ NA GODZINĘ WYCHOWAWCZĄ W KLASACH IV-VI ORAZ WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: Koleżeństwo a przyjaźń.
Motto: „Jeśli chcesz być przyjacielem bądź wart przyjaźni”
Cele ogólne: Pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia i ukazywanie wielości jego aspektów i składników. Dążenie do rozwoju osobowości i człowieczeństwa młodego człowieka.
Cele szczegółowe: (wg Niemierki) Uczeń: określa mocne strony swoje oraz koleżanek i kolegów, uświadamia sobie jak oddziaływuje na innych ludzi i czy jego działania są pozytywne, czy negatywne, ustala różnice między koleżeństwem a przyjaźnią, podaje cechy dobrego koleżeństwa, podaje cechy dobrej przyjaźni.
Metody pracy: ( wg Okonia) podająca – pogadanka, tekst źródłowy problemowa – zadaniowo – sytuacyjna operatywna – praktycznego działania poszukująca – gra dydaktyczna jako technika aktywizująca
Czas zajęć: 1 godz. lekcyjna
Środki dydaktyczne: kartki na których uczniowie wpisują własne imiona ( mogą być przyozdobione według własnego pomysłu), kartki z wyrazami określającymi cechy koleżeństwa i przyjaźni, masa lepiąca.
Formy pracy: indywidualna zróżnicowana grupowa jednolita zespołowa jednolita
Przebieg lekcji:
I. Zabawa – Lubię Cię za.... 1.Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel wprowadza do tematu lekcji a następnie tłumaczy przebieg zabawy. Przygotowanie kartek , na których uczniowie wpisują własne imiona , może być w formie złożonych laurek, które mogą być indywidualnie ozdobione przez uczniów i musi nastąpić wcześniej, najlepiej jako praca domowa zadana na tę jednostkę lekcyjną. Uczniowie zgodnie ze wskazówkami zegara przekazują swoje kartki, a koledzy kończą zdanie: " Lubię Cię za..." . Zabawę kończymy, gdy kartki wracają do właścicieli.
2. Chętni uczniowie na forum klasy odczytują swoje zapiski. 3. Uczniowie na podstawie otrzymanych wypowiedzi na swój temat odpowiadają na pytania nauczyciela: Czy stwierdzenia kolegów zaskoczyły was czy nie? Jakie cechy waszego charakteru zyskują najwięcej sympatii kolegów i koleżanek? Jaki jesteś dla innych? 4. Podsumowując tą zabawę nauczyciel czyta uczniom tekst i zachęca do refleksji po jego wysłuchaniu.
Coś o człowieku...
Usiądź wygodnie i posłuchaj tej historii.
Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś. Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie. W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu. W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa. Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień, w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu. Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł: - Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany – jak te dziury w płocie. Możesz pchnąć kogoś nożem, a potem nóż wyciągnąć, ale zawsze pozostają rany. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – rany pozostaną. Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.
To była wielka nauka dla małego chłopca.
I ty pamiętaj o wielkich prawdach. Pamiętaj również, że masz moc nie tylko zadawania ran, ale i czynienia dobra. Każdy twój uśmiech i życzliwe słowo, mogą być najpiękniejszą rzeczą, jaka komuś przydarzyła się tego dnia. Rozdawaj je jak najpiękniejsze kwiaty...
II. Próba ustalenia co to jest koleżeństwo, a co przyjaźń? Na ławce rozkładamy kartki z wypisanymi na nich cechami określającymi koleżeństwo i przyjaźń. Na tablicy zaś oddzielnie wpisujemy hasła: koleżeństwo, przyjaźń . Uczniowie wybierają po jednej karteczce i przyczepiają je do danego słowa. Np.:
KOLEŻEŃSTWO Wspólne uczestnictwo w jakimś większym lub mniejszym zespole ludzi, Rodzaj więzi, która wynika z przynależności do danej grupy np.: kolega z tego samego podwórka, Bezinteresowność, Szczerość, Życzliwość, Wyrozumiałość Solidarność, Cierpliwość Gotowość do wspólnej zabawy, itp.
PRZYJAŹŃ Pomoc w trudnych chwilach, Wzajemne zwierzania, Akceptacja drugiego człowieka - widzenie w nim dobra, Poznawanie siebie dzięki drugiej osobie, Przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu, Wierność, Lojalność, Bycie ze sobą na dobre i na złe Powierzanie sobie sekretów itp.
III. Omówienie dokonanego wyboru, wprowadzenie ewentualnych korekt i zapisanie przez uczniów tych informacji w zeszytach. IV. Krótka dyskusja podsumowująca lekcję. V. Ewaluacja
Opracowała: mgr Gabriela Sylwia Łaguniak |